2.27.2011

”Må ha det, bare må ha det”..


Reklame har en stor makt over oss om ser på den. Reklameskaperen sin oppgave er å lage en reklame som fanger seerens oppmerksomhet, som gir seeren lysten til å kjøpe produktet. Reklamer kan til tider være veldig irriterende og virke ganske masete. Det kan ha noe med at selve ordet reklame betyr  ”å rope igjen og igjen”. De gjentar seg selv opp til flere ganger. Noe som fører til at jeg personig ofte blir lei av produktet, bare av å høre om det intenst mange ganger fra de masete stemmene i reklamen. Alt de vil er å få solgt produktet sitt. Det er lite fristende å kjøpe et rengjøringsmiddel med den mest amatørmessige reklamen du kan tenke deg. Norske forferdelige dubbinger som ikke passer i det hele tatt. Rosa og lilla skrift over hele sjarmen som bare borer seg inn som forstyrrende elementer på netthinnen.

Noen reklamer er totalt motsatt. De er ikke masete eller amatørmessige. De er behagelige å se og høre på. Noen av dem kan til og med til tider være litt morsomme. De gir deg lysten til å springe til butikken å kjøpe produktet med en eneste gang. Jeg husker en reklame for Evian, et fransk mineralvann. Et ordtak som ble brukt i reklamen lyder som dette: Naturally pure and mineral-balanced water supports your bodys youth. Måten de valgte å formulere dette ordtaket på var å lage en reklamen som inneholder små babyer som står på rulleskøyter og gjør de mest fantastiske triksene du kan tenke deg. Babyene ble brukt som en slaks skjult reklame, de fikk deg til å tenke at du ville ha vannet fordi du ville se fresh ut, vannet ble gjennom babyene fremstilt som en ungdomskilde. Folk over hele verden så reklamen og ble trollbunnet av de små søte babyene. Reklamen har blitt sett 35 703 960 ganger på youtube! Bare av å sitte å mimre over den geniale reklamen, gir meg lysten til å gå i butikken å kjøpe produktet. Et veldig kreativt og godt eksempel på god reklame!

Konklusjonen er den at all reklame, både god og dårlig har enn viss makt over den som ser på. De gjør noe meg hvordan vi ser og oppfatter ting. De bruker skjulte reklamer som setter sving på underbevisstheten din. Du føler at du må ha det, bare må ha det!



Bildet er hentet her


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar